Du er her: Student.no > Studentstemmen kneblet i Kina

20.04.2018 (oppdatert 21.04.2018)

Studentstemmen kneblet i Kina

Den norske delegasjonen snublet på målstreken da studentlederne fra ANSA og Norsk studentorganisasjon (NSO) ble fjernet fra det offisielle programmet på statsråd Iselin Nybøs prestisjefylte frierferd til Kina. Den offisielle begrunnelsen er at kineserne ikke klarte å finne egne studenter som kunne være motpart.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon og ANSA 20/4-18

Vi mener at Norge må ta et klart standpunkt mot Kina. Studentenes stemme skal alltid blir hørt, lyttet til og ikke gjemmes bak «taushetens slør». Det oppleves som pinlig at norske myndigheter bøyer så lett av for urimelige krav fra kineserne, sier President i ANSA Ole Kristian Bratset og leder av Norsk studentorganisasjon (NSO) Mats Johansen Beldo

Målet studentlederne hadde for å bli med var å sette fokus på akademisk frihet og studentrettigheter nasjonalt som globalt. De ble fjernet fra programmet under «Education day» som var en del av det offisielle programmet til statsråden.

Vi mener norske myndigheter alltid må være urokkelige ved deres holdning til akademisk frihet og studenters rettigheter. Som studenter vil vi alltid forsvare studenters rettigheter og at akademisk frihet skal være et bærende prinsipp over hele verden, avslutter Beldo og Bratset