Du er her: Student.no > Pressemelding > Studentenes ti krav til ny regjeringsplattform

14.09.2021

Studentenes ti krav til ny regjeringsplattform

Jonas Gahr Støre (Foto Pål Laukli / Arbeiderpartiet)

Valget er over og Norsk studentorganisasjon (NSO) gratulerer alle med vel overstått valgkamp, og de Rødgrønne partiene med flertall og mulighet til å danne regjering. Når Jonas Gahr Støre skal samle partiene rundt forhandlingsbordet bør høyere utdanning være høyt prioritert. NSO har ti klare krav til regjeringsforhandlingene.

Pressemelding fra Norsk Studentorganisasjon (NSO) 14/9-21

Den nye regjeringen er nødt til å satse på kunnskap, hvis vi skal lykkes i omstillingen til et kunnskapssamfunn. Å satse på kunnskap er å satse på framtiden, sier leder av Norsk studentorganisasjon, Tuva Todnem Lund,

Norsk studentorganisasjon har ti klare krav til ny regjeringsplattform og arbeidet i den neste stortingsperioden. NSO forventer at det satses på studentøkonomi og kvalitet i høyere utdanning i årene som kommer. Vi har derfor oppsummert våre ti viktigste krav til den nye regjeringen.

Studentenes ti krav

Like muligheter til utdanning.

• Studiestøtten økes og knyttes til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G).
  • Det skal prioriteres tilskudd til bygging og oppgradering av grønne studentboliger i regi av samskipnadene, med et mål om en nasjonal dekningsgrad på minimum 20 prosent. Staten må finansiere 49 prosent av byggekostnadene.
  • Studenters psykiske helse må styrkes og det må satses på forebyggende tiltak. Vi ønsker en stortingsmelding om studenthelse, med formål om å finne effektive tiltak for å bedre studentens psykiske helse.
  • Det skal legges til rette for å ha barn som student og studiestøtten for studenter med barn skal økes til 2.5G over 12 måneder
  • Forventer at reversering av konverteringsordningen slik at minst 40 prosent av studielånet skal konverteres til stipend ved oppnådde studiepoeng.
  • Studenter som mister inntektsgivende arbeide må ha samme rettigheter som andre arbeidstakere som mister jobben.

Høy kvalitet i utdanning og forskning.

• Alle studenter skal ha tilbud om praksis av god kvalitet i sin utdanning
  • Alle studenter skal ha tilgang på faglig mentor.

Et bærekraftig akademia.

• Akademia skal ha netto nullutslipp innen 2030.
  • Utdanningsbistand skal brukes som et virkemiddel for å sette et større fokus på høyere utdanning globalt, og bidra til å skape utvikling i og tette relasjoner med det globale sør.

Vi ønsker Jonas Gahr Støre lykke til med regjeringsforhandlingene og arbeidet med ny regjering! Vi studenter forventer å se at den nye regjeringen satser på kunnskap gjennom høyere utdanning i den neste stortingsperioden. Utdanning koster, men uvitenhet koster mer, avslutter Lund