Du er her: Student.no > Rekordmange søkere til høyere utdanning – krever bedre studiestart

19.04.2018

Rekordmange søkere til høyere utdanning – krever bedre studiestart

I dag kom søknadstallene fra Samordna opptak, og i år er det 142004 søkere til høyere utdanning. NSO håper at utdanningsinstitusjonene tar ansvar for å gjøre studentene trygge både faglig og sosialt.

Pressemelding Norsk studentorganisasjon 19/4-18

Vi vet at mesteparten av frafallet i høyere utdanning skjer allerede i første semester. Hvordan studenter blir tatt i mot, og hvilket opplegg de blir møtt med fra forelesere og erfarne studenter er en av de viktigste faktorene for at de får en god studiehverdag med mestring og fremdrift i studiene, sier nestleder av Norsk studentorganisasjon (NSO), Anne Helene Bakke.

Møtet med høyere utdanning kan være overveldende for mange. Mengden av nye folk, ny måte å lære på, og for mange en helt ny by å bo i, hvor man som ny student kan man oppleve å stå veldig alene.

Vi i NSO forventer at universitetene og høgskolene skal skape faglig-sosiale arenaer hvor studentene med ansatte deltar fra dag én, slik at studentene blir en naturlig del av et fagmiljø, fortsetter Anne Helene Bakke.

En undersøkelse gjort av Sentio for NSO og Universitas høsten 2015 viser at 1 av 5 studenter er ensomme mens de studerer. Her er mottaksukene viktige.

Skal studenter bli faglig trygge er det viktig at de også er trygge sosialt. Her spiller fadderukene en svært viktig rolle for at studenter skal forbli i høyere utdanning og ikke falle fra. Nå vet vi søkertallene, og vi forventer at utdanningsinstitusjonene er i full gang med å planlegge mottaket av nye studenter, avslutter Bakke.