Du er her: Student.no > Regjeringen kutter 300 millioner til studentene.

14.05.2019

Regjeringen kutter 300 millioner til studentene.

I dag fremla regjeringen sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. I dette fremmer de å kutte byggingen av 2000 studentboliger. Dette er en virkelig bråstopp fra regjeringens siden og studentboligbyggingen rykker tilbake til 2013.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 13/5-19

Regjeringen har gått til valg på å bygge flere studentboliger, og i deres egen erklæring sier at bygging av studentboliger skal ha et høyt nivå. Når de over halverer sin støtte holder de studentene for narr, sier leder av Norsk studentorganisasjon, Håkon Randgaard Mikalsen.

Alle regjeringspartiene har lovet i denne stortingsperioden å bygge minst 2200 studentboliger årlig og Venstre og Krf har lovet 3000. Hvis ikke stortinget stopper dem nå vil de halvere sin egen lovnad om studentboliger. I august 2018 sa blant annet Erna Solberg.

Vi bygger mer, og i år har det blitt lagt inn 2200 nye boliger i budsjettet. Dette er et av satsingsområdene våre innenfor studentvelferd, men det tar tid.

Dette opprettholdes i Granavoldenplattformen hvor det står at regjeringen skal «Opprettholde et høyt nivå på utbygging av studentboliger.»

Med kuttene i studentboliger og konverteringsendringen har regjeringen totalt kuttet støtten til norske studenter med en halv milliard kroner på ett år.

Vi ba regjeringen om en reutlysning av de ubrukte midlene sammen med endringer i regelverket slik at studentsamskipnadene kunne søke om flere tilskudd. Med dette budsjettet blir det tydelig at regjeringen ikke satser på studenter og høyere utdanning. Det er tydelig at de ikke vil at norske studenter skal stemme på dem til høstens valg, sier Mikalsen.