Du er her: Student.no > Pressemelding > Studentboliger > Nesten 10 000 studenter venter fortsatt på studentbolig

30.08.2017

Nesten 10 000 studenter venter fortsatt på studentbolig

Fadderuken er over og studiene har startet, allikevel er det 9649 studenter på venteliste for å få studentbolig. Dette viser tall Norsk studentorganisasjon (NSO) har innhentet hos landets studentsamskipnader i Uke 34. På samme tidspunkt i fjor var det 8352 studenter i studentboligkø ved landet samskipnader. Pr 11 august 2017 var tallet 12332.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 30/8-17

Det er skremmende at nesten 10 000 studenter fortsatt er usikre hvor de skal bo to uker etter studiene deres startet. Fokuset til alle studentene burde være på undervisningen og ikke på boligjakten, sier leder av Norsk Studentorganisasjon Mats Johanssen Beldo.

Det har fra regjeringen sin side vært tildelt tilskudd til rekordmange studentboliger, køtallene viser likevel at behovet for flere studentboliger fortsatt er stort. NSO er glade for at det er varslet en gjennomgang av tilskuddet til studentbolig og mener at det statlige tilskuddet skal være på 50 % av byggekostnaden. Vertskommuner kan bidra til fortgang i byggingen ved tilgjengeliggjøring av tomter og raskere saksbehandling.

Vi frykter at det er studenter som dropper ut av studiene sine fordi de ikke finner et sted å bo som de har råd til å betale for. Studentene i Norge forventer at regjeringen fortsetter satsningen og at det i statsbudsjettet til høsten kommer nye 3000 studentboliger, sier Beldo.

Antall studenter i studentboligkø, høsten 2017: