Du er her: Student.no > Mange gode signaler fra Jeløy Radio

14.01.2018 (oppdatert 15.01.2018)

Mange gode signaler fra Jeløy Radio

Skjermdump: NRK.

Regjeringspartiene, Høyre og Fremskrittspartiet er i dag blitt enige med Venstre om ny regjeringsplattform. Partiene fortsetter opptrappingen til 11 måneders studiestøtte, ønsker en større satsning på studentboliger og følger opp kvalitetsarbeidet fra forrige periode. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener partiene har lyttet til studentene og er fornøyd med flere gode signaler til studentene og høyere utdanning.

Vi er glad Høyre, FrP og Venstre, har lyttet til mange av studentens ønsker, og håper på en fortsatt offensiv satsing på kunnskap, sier leder av Norsk studentorganisasjon (NSO), Mats Beldo.

I forrige periode fikk Høyre og Fremskrittspartiet, sammen med Venstre og Krf bygget rekordmange studentboliger, oppjustert studiestøtten og, med et samlet Storting, startet opptrappingen til 11 måneder studiestøtte. De har også fått vedtatt stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning og strukturreformen i høyere utdanning, som har vært riktige og viktige satsinger.

I den nye plattformen slås det fast at utdanning skal være tilgjengelig for alle uavhengig av bakgrunn.

NSO mener det er mange interessante saker i erklæringen, men også et par ting de er usikre på og må se nærmere på konsekvensene av.

Vi håper at gode overskrifter nå gir konkrete resultater med en bedre studentøkonomi, økt kvalitet i utdanning og en tryggere studiehverdag. NSO har mange gode løsninger på de utfordringene som er fremfor oss og vi deler gjerne, sier Beldo før han fortsetter – Studentene har forslagene. Nå blir det opp til Norges nye regjering og storting å vise dette i vedtak og budsjetter.