Du er her: Student.no > I dag styrkes studentenes rettssikkerhet!

01.03.2018

I dag styrkes studentenes rettssikkerhet!

I dag vedtar Stortinget lovfesting av tilgang for studentombud for alle studenter i Norge.

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 1/3-18

–  Dette er en viktig dag for norske studenter. Vedtaket er med på å styrke rettsikkerheten til alle studenter i Norge. Vi ønsker å rette en stor takk til Stortinget for at de i dag er med på å sikre dette, sier leder av Norsk studentorganisasjon Mats Johansen Beldo

Studentbevegelsen har over mange år kjempet for at alle studenter skal ha tilgang på en uavhengig ombudsperson.

–  Det føles utrolig deilig å få denne seieren. Dette er en seier for hele studentbevegelsen i hele landet som har jobbet sammen mot et felles mål, og det er godt å se at vi lykkes i det, fortsetter Beldo

Per dags dato har 10 høyere utdanningsinstitusjoner studentombud. I første omgang ber nå Stortinget regjeringen om å komme tilbake med det konkrete lovforslaget, men studentombud blir det for alle.

– Vi i NSO anser innføringen av studentombud for alle bare som begynnelsen på et mer omfattende arbeid for å styrke studentenes læringsmiljø. For eksempel er det viktig at politikerne nå også tar ansvar for det lite konkrete og manglende læringsmiljølovverket, det er på tide med handling og ikke ord, avslutter NSO leder Mats Johansen Beldo