Du er her: Student.no > En av tre fullfører ikke studiene

26.06.2019

En av tre fullfører ikke studiene

En av tre studenter fullfører ikke studiene sine i løpet av åtte år, viser tall fra SSB

Pressemelding fra Norsk studentorganisasjon (NSO) 26/6-19

Tallene er bekymringsverdige. Flere undersøkelser viser at norske studenter må jobbe så mye ved siden av studiene at det går utover deres faglige prestasjoner. Skal flere studenter fullføre, må studiestøtten økes til 1.5G, slik at vi får tid til å studere, sier påtroppende leder av NSO, Marte Øien.

Tidligere undersøkelser fra SSB viser at studenter som jobber mer enn 10 timer i uka, studerer mindre enn de som ikke har betalt arbeid. I følge SSB jobber studenter i snitt 12 timer i uken. Samtidig sier sju av ti studenter at de ikke hadde hatt råd til å studere uten jobb ved siden av, uavhengig om de har sommerjobb eller ikke.

Når du må jobbe så mye, tar deltidsjobben fokuset bort fra studier, kollokviegrupper og undervisning. Ved å øke studiestøtten kan studentene bruke tiden sin på å studere. Det er en viktig forutsetning for å fullføre studiene at hovedfokuset kan ligge på å være student, og ikke deltidsansatt, sier Øien.